第1回 |
内容
|
<<<英部>>>
Course Introduction: Why Cultural Understanding Matters ~ Knowing Others and Knowing Ourselves through Others
|
第16回 |
内容
|
<<<日部>>>
1.コース紹介-知の構築としての「異文化理解」とその根拠について 2.「自明文化」と「異文化」の間で-日常世界からの飛躍と回帰
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Look through the syllabus and know why you are here. ◎Review = Acquire basic meanings and definitions of culture and society. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)シラバスを事前に読んでおくこと。 (復習)各回触れた内容について、キーワード(基礎概念、理論、要点等)のリストアップを行い、各項目の内容を更なる自習により補いながら情報整理を施す(以下これを「講義ノートの整理」と呼ぶ) |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第2回 |
内容
|
On the Phenomenology of Culture and Society ~ Getting a Sense of Empirical Research |
第17回 |
内容
|
1.現象としての文化と社会 2.実証主義的探究の心得ー概念、理論、言説、フィールドワーク、そして分析 |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Think how one can attain a better understaning of "other culture" as well as "one's own culture." ◎Review = Acquire the pradigmatic mechanism of human mind, and realize essential aspects of "interpretive science." |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)現象学、社会科学、人文、そして文化・社会について調べてみる。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第3回 |
内容
|
Criteria for Cultural Classification 1: Ethnicity and Ethnocentrism |
第18回 |
内容
|
文化理解の基礎概念(1)-エスニシティとエスノセントリズム
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Think what characterizes your "nationality." ◎Review = Acquire the concept of "ethnicity," alongside relevant ideas such as "ethnic identity," "ethnic conflict," and "ethnocentrism." |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)民族や民族性について調べてみる。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第4回 |
内容
|
Criteria for Cultural Classification 2: Class, Status, and Gender |
第19回 |
内容
|
文化理解の基礎概念(2)-社会階級とジェンダー
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Think what constitutes a stratified society. ◎Review = Acquire each of the three concepts, alongside extant relevant prejudices. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)性差と関連概念(LGBT等)について調べ、自分なりに考察してみる。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第5回 |
内容
|
Criteria for Cultural Classification 3: Generation and Taste Grouping |
第20回 |
内容
|
文化理解の基礎概念(3)-世代と文化の関連性について
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Preview what it means to be a "younster" in a culture or society. ◎Review = Acquire the idea of "age-grading," and how lifestyles are related to age grouping. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)世代って何だ?~考えておこう! (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第6回 |
内容
|
Angles of Cultural Interpretation: Height, Border and Inclusion |
第21回 |
内容
|
異文化解釈の視軸-文化の「高低」、「内外」、「中心と周縁」
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Think how culture can be perceived. ◎Review = Understand how culture can be leveled and classified. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)文化の観方について考えておく。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第7回 |
内容
|
Reseach Project Workshop - 1: Mapping Out Your Research Project |
第22回 |
内容
|
文化理解ワークショップ①:調査の構想と課題レポートプロジェクトの企画
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Think of one's own theme of cultural investigation. ◎Review = Understand how culture can be approached, analyzed and studied. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)現象学について調べてみる。 (復習)これまでの内容を整理講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第8回 |
内容
|
Cultural Theory 1: Social Darwninsm vs. Cultural Relativism
|
第23回 |
内容
|
文化理論(1)-社会進化論 vs. 文化相対論
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Get a sense of what Darwinism (the original theory of evolution) is. ◎Review = Acquire how biological model of evolution -with the idea of "surivival of the fittest"- was applied to the pseudo-science of international and inter-societal classifications. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)「進化する」ってどういうこと?~調べ考えておこう! (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第9回 |
内容
|
Cultural Theory 2: From Cultural Pattern to Personality
|
第24回 |
内容
|
文化理論(2)-文化類型論と人格論
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Think how culture can be characterized. ◎Review = Acquire how culture could be collectivized and personified. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)社会と個人の関係性について考えておく。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
Research Proposal Due |
授業実施特記 |
|
第10回 |
内容
|
Cultural Theory 3: Sturctural Functionalism and Structural Anthropology
|
第25回 |
内容
|
文化理論(3)-機能主義と構造主義
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = What do think is the most "primitive" and "fundamental" kinds of human thinking? ◎Review = Understand innate and overt levels of sociocultural organization. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)社会の構造と、これに果たす諸機関の役割について考えておく。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第11回 |
内容
|
Cultural Theory 4: Semiotic and Symbolic Approaches
|
第26回 |
内容
|
文化理論(4)-文化記号学と象徴論
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Think how language is structured, transmitted, and socio-culturally grounded. ◎Review = Acquire the mechanism of cultural communication, and understand how language can refelect and create values. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)言葉と社会の関係性について調べ考えておく。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第12回 |
内容
|
Cultural Theory 5: Phenomenology and Praxis Theory
|
第27回 |
内容
|
文化理論(5)-現象学と実践論
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Think of the relationship between individual and culture, or how culture can be individuated. ◎Review = Acquire modes and means of the personal manifestation of culture, and by extention the mechanism of sociocultural change. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)文化を実践するとはどういうことだろうか?それによって社会や伝統はどうなるだろう?~考えてみよう。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第13回 |
内容
|
Cultural Theory 6: Cultural Studies -Countering the Imperialist Paradigm
|
第28回 |
内容
|
文化理論(6)-カルチャル・スタディーズと抗文化帝国主義のパラダイム
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Preview the idea of "soft power" and how culture can change and be changed by local conditioning of a society. ◎Review = Acquire how globalization (and by extention glocalization) can be a cultural issue. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)グローバル化と、これに関わる「文化植民地主義」の概念、あるいはソフトパワーについて調べ考えておく。 (復習)講義ノートの整理。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第14回 |
内容
|
Reseach Project Workshop - 2: Ethnographic Organization |
第29回 |
内容
|
文化理解ワークショップ②:データ整理の方法と民族誌のまとめ方について
|
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Preview what "ethnography" is, and think of how you can summarize your findings into an ethnographic form. ◎Review = Acquire the knowhow of ethnographic writing. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)自分がワークショップ①で設計したプロジェクトを実施することで得られたデータを検討し、文化社会的な論点を整理してみる。 (復習)得られた民族誌の要領(技法)を応用しながら、レポートをまとめる。 |
授業実施特記 |
|
授業実施特記 |
|
第15回 |
内容
|
Course Summary: Rethinking Why Cultural Understaning Matters
|
第30回 |
内容
|
総括と展望
◎復習=全講義に関する質疑応答 |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
◎Preview = Overview your lecture notes and sort out unresolved questions and greater inquiries that you may have about cultural understanding. ◎Review = Acquire subject-matters of relevant questions of essential nature in cultural understanding. |
授業時間外における学修(予習・復習等) |
(予習)講義ノートに目を通しながら、このクラスの分野的な位置づけと履修意義について吟味しておく。 (復習)講義ノートをチェックしながらこのクラスでカバーした内容と各回の要点をまとめる。 |
授業実施特記 |
Research Paper Due Date (to be anounced) |
授業実施特記 |
|